RUNDTUR I DRUEHAGEN

VELKOMMEN INN I MIN LILLE VERDEN AV IRONISKE HVERDAGSGLIMT.

søndag 20. februar 2011

DEN SOM GIR SEG..BLA BLA BLA

Og gi ungene gode verdier er viktig! Her i huset har vi satset på empati og evnen til å ikke gi seg. Standard uttrykk fra de voksne når ungene uler fordi de ikke får ting til er: "Den som gir seg har tapt". Det vi glemte i farten er vel at noen ganger taper man, sånn er det bare. Her kommer jo empatien inn: Taper du, så gleder du deg sammen med vinneren. Vinner du, tenker du ekstra på taperen. 
Men det funker noen ganger dårlig her i huset. Som når jeg kom hjem fra foreldresamtale i barnehagen til minstemann. Masse skryt, men, han er en dårlig taper og en lite hyggelig vinner. Når han tapte ble han kjempe sint og ville ikke være med på noe, og når han vant, hoppet og danset han. Hmm, det høres ut som om noen jeg kjenner. MEG. 

























Vi har jobbet masse med dette siden den gang, og jo, det har hjulpet. Men siden han ligner meg, vet jeg at innerst inne forbanner han alle når han taper, og "gosser" seg når han vinner.
Innlegget skulle jo egentlig handle om de stakkars Hortensiaene mine. Egentlig vet jeg bedre enn å kjøpe en haug med Hortensiar. Men de er så vakre og denne gangen lovte jeg meg selv at jeg skulle klare det! Selv om jeg har hatt mye å gjøre den siste tiden, har jeg jobbet intenst med å redde disse vakre blomstene. Men dere kan se med det blotte øyet at jeg har tapt. Denne intense følelsen inni meg som gjør at jeg har lyst til å kaste de halvdøde ut vinduet er nok resultatet av en dårlig taper. 



















To er dessverre "døde" mens den siste faktisk lever som bare det. Og dette skjønner jeg ikke. Den har fått samme stell og er kjøpt på samme sted til samme tid. Dessuten har jeg hørt at disse er "flerårig". Så da gjør jeg med de som jeg gjør med orkideer; setter de til siden og ser om de kommer igjen. Ser man det, har ikke tapt allikevel.
I dag er det siste rest av bursdagsfeiring. Siden eldstemann ble fjortis i går og yngstemann ble 9 på onsdag, tar vi oss en tur på bowling. Det kan jo bli veldig spennende med huset fylt av dårlig vinnere og tapere.


Ha en flott søndag i kulda!

6 kommentarer:

  1. ja livet er ikke alltid like lett:) hihi

    Uff dumt med de hortensiane. Jeg er heller ikke veldig god på de, men har lært meg at de vil ha mye vann..fra skål:)

    Håper dere får en fin tur på bowlingen idag:)
    Klem fra Thea

    SvarSlett
  2. Det er jammen ikke enkelt hvordan vi skal rettlede og legge et sunt grunnlag i disse ungene våre.
    Hortensia planter er vel ikke de enkleste!
    Men vann er vel et stikkord!
    Håper du har en fin søndagskveld!
    Goe klem fra Sol

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner hva du mener! Slikt kan være veldig vansklig! Hvor går grensene og hvilke snorer skal man trekke i?? Hmm.. Men men :) Det blir nok bedre.. Man må bare øve litt på å tape, og også å vinne på en grei måte :)
    Fine blomster!
    Klem Ellen :)

    SvarSlett
  4. Men synd at de er vanskelige å holde i livet! ;)

    SvarSlett
  5. Det er en laaang prosess å lære seg å tape gitt. Kjenner en del voksne som fortsatt er på bunn i denne læringsprosessen ja.. ;)
    Stå på, og fortsett å prøve. :)

    Nydelige blomster! Har skjønt det er vanskelig å få de til ja, så jeg skal nok ikke prøve meg selv. Vet det er mange som tørker de, så kanskje det er en tanke for de det ikke er håp for?

    SvarSlett
  6. Hei, har lagt meg til som følger til din flotte blogg. Gleder meg til å lese mer i den, og til å følge deg videre. Har akkurat kastet ut en vissen, stor, og dyr hortensia. Fulgte alle råd helt etter boken, men den døde likevel. Har heldigvis en til, men den er kjøpt ca 1 uke etter den som døde. Får se om jeg klarer å holde denne i live. Jeg er nok en dårlig taper, men med årene har jeg blitt litt bedre (forhåpentligvis) Har prøvd å lære de tre trollungenme mine "tap og vinn med samme sinn", men eplet faller nok ikke langt fra stammen.
    Ble en lang kommentar og noen "ordtak/klisjeer", men ble så inspirert av ditt innlegg. Mange hilsner fra Mona, helt fersk blogger.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen et spor

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails